ALGEMENE VERKOOPVOORWAARDEN

ONLINE VERKOOPSITE "Lilliputiens.be"

Mei 2021

 

Artikel 1 - Definities

In deze algemene verkoopvoorwaarden hebben de onderstaand vermelde woorden de volgende betekenissen:

 

De "Website": De door de Verkoper uitgebate online winkel Lilliputiens toegankelijk op het volgend adres: www.lilliputiens.be .

De wettelijke vermeldingen van de Website zijn ook toegankelijk via de volgende link: Wettelijke vermeldingen .

 

De "Verkoper" - "wij":

 

JURATOYS

Vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van €1.600.000

Hoofdkantoor: 13 rue de l'Industrie – 39270 ORGELET, Frankrijk

KvK van Lons le Saunier 453 389 660

Intracommunautair btw-nummer: FR72 453 389 660

Tel: +33 (0)3.84.25.40.26

Fax: +33 (0)3. 84. 25. 44. 84

EPR-sectoren / Uniek identificatienummer en eco-organisaties :

Verpakkingssector: FR215857_01JBAT (lid van CITEO).

AEEA-sector: FR004457_05DIMP (lid van ECOLOGIC).

Sector batterijen: FR004457_064H9B (lid van COREPILE).

Speelgoedsector: Lidmaatschap in uitvoering

 

De "Klant" - "u": Elke meerderjarige natuurlijke persoon met volledige rechtsbevoegdheid die als consument optreedt, dat wil zeggen voor doeleinden die niet binnen het toepassingsgebied van zijn commerciële, ambachtelijke, liberale of agrarische activiteit vallen.

Het/de "Product(en)": Elk artikel dat door de Verkoper is geselecteerd en op de Website wordt aangeboden.

Het "Leveringsgebied": Continentaal Frankrijk (waaronder Corsica), Vorstendom Monaco, België.

De "Klantenservice": De afdeling van de Verkoper waar u extra informatie kunt krijgen over de Producten, de verkoopvoorwaarden, uw bestellingen, informatie over lopende leveringen of een klacht kunt indienen.

Om deel te nemen aan deze service, raden wij u aan de contactformulieren van de Website te gebruiken, die op elk moment toegankelijk zijn via de sectie "Klantenservice" onderaan elke pagina van de Website. Elk formulier is ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke behoeften die men kan hebben. Ze specificeren de te verstrekken informatie en, indien nodig, de documenten die moeten worden bijgevoegd om ons in staat te stellen u een effectief antwoord te kunnen geven.

 

Vergeet echter niet om eerst de Veelgestelde vragen (FAQ) te raadplegen,, waarin we de meest gestelde vragen hebben opgesomd die men kan stellen.

 

U kunt ook contact opnemen met de klantenservice:

 

  •        Voor Franstalige klanten: bel naar+33 (0)3 72 88 03 05 (normale zonale tarief) van maandag tot vrijdag (uitgezonderd feestdagen) van 9:00 tot 12:00 uur en van 13:30 tot 17:00 uur of stuur een e-mail naar het volgend adres: service-client@lilliputiens.be.

        Voor Nederlandstalige klantenUitsluitend per e-mail op het volgende adres: klantendienst@lilliputiens.be. Ons team zal binnen 48 uur na uw verzoek contact met u opnemen.

 

  •        Artikel 2 - Doel

Het doel van de algemene verkoopvoorwaarden is om de voorwaarden voor verkoop op afstand van de Producten tussen de Verkoper en de Klant vanaf de Website te bepalen. Samen met de online bestelling vormen zij de enige contractuele documenten die tegen de partijen ingeroepen kunnen worden.

De toepasselijke voorwaarden zijn deze die van kracht zijn op de Website op de datum van de bestelling. U moet weten dat we deze zonder voorafgaande kennisgeving kunnen wijzigen. De aangepaste voorwaarden worden dan onmiddellijk op de Website gepubliceerd. De gewijzigde algemene verkoopsvoorwaarden hebben geen invloed op bestellingen die vóór de wijziging zijn geplaatst. De wijzigingen zijn alleen geldig voor bestellingen geplaatst na publicatie van de nieuwe algemene verkoopsvoorwaarden op onze Website.

 

Wij nodigen u aldus om bij elke bestelling de algemene verkoopsvoorwaarden op onze Website te raadplegen.

 

Elke bestelling houdt in dat u eerder de geldende algemene verkoopvoorwaarden hebt gelezen en dat u deze zonder voorbehoud hebt geaccepteerd.

 

U kunt de algemene voorwaarden die van kracht zijn op onze Website afdrukken/downloaden (Hyperlink).

Indien één van de bepalingen van de algemene voorwaarden nietig is na een wijziging in de wet- of regelgeving of na een rechterlijke uitspraak, heeft dit geen enkele invloed op de geldigheid en naleving van de overige bepalingen van de algemene voorwaarden.

Artikel 3 – Producten, prijs, bestelling.

 

Artikel 3.1: Producten

Elk Product wordt gepresenteerd door middel van een informatieblad waarin de essentiële kenmerken ervan worden gespecificeerd, met name de aard (speelgoedcategorie, gebruik, educatieve interesse, informatie met betrekking tot leeftijd, beschrijving, indien van toepassing, het aantal stukken, aantal spelers, enz.), de wezenlijke kwaliteiten (stoffen, materialen, accessoires, enz.), indien van toepassing, de spelregels, gebruiksaanwijzingen, instructies,  enz., de foto van het Product en zijn prijs. Het informatieblad bevat tevens de voorgestelde leveringswijzen en de bijbehorende leveringstijden en -kosten.

 

Elk informatieblad wordt met een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid en precisie opgesteld om een zo nauwkeurig en volledig mogelijke beschrijving te bieden. Gelet op de digitale presentatie van de Producten op het internet is het echter mogelijk dat uw perceptie van de fotografische weergave van een Product niet exact overeenkomt met het Product zelf, dit komt onder andere door de resolutie van uw scherm.

 

Ook is het noodzakelijk dat de verpakking van de Producten, voornamelijk hun grafisch charter, regelmatig wordt geëvolueerd om altijd up-to-date te zijn en zo goed mogelijk aan onze MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)-verplichtingen te voldoen. We streven ernaar om de visuals van onze Producten, inclusief hun verpakking, altijd bij te werken volgens hun nieuwste versie, maar het kan zijn dat ze tijdelijk niet worden bijgewerkt volgens de exacte rotatie van de voorraden, zodat u een product kunt ontvangen waarvan de verpakking niet helemaal hetzelfde is als deze op de website op de datum van aankoop (ander grafisch charter). Wij verzekeren u echter in ieder geval hetzelfde kwaliteitsniveau van de verpakking.

Artikel 3.2: Prijs

De prijzen zijn voor elk van de Producten aangegeven in Euro's alle belastingen inbegrepen, exclusief verzendkosten. Leveringskosten worden inderdaad extra in rekening gebracht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar artikel 5.4 "Leveringskosten".

 

De in rekening gebrachte prijzen zijn deze die van kracht zijn op de dag van de bestelling.

We kunnen de prijzen die op onze Website worden weergegeven op elk moment wijzigen, maar we verbinden ons ertoe de geldende prijzen toe te passen die op het moment van uw bestelling zijn aangegeven. Prijswijzigingen zijn alleen van toepassing op bestellingen die na de wijziging zijn geplaatst.

De huidige prijs wordt in herinnering gebracht voordat de bestelling wordt bevestigd.

Artikel 3.3: Bestelling – Aankoopproces - Herroeping

 

Artikel 3.3.1: Bestelling – Aankooptraject

De Klant materialiseert zijn bestelling door de vier volgende stappen uit te voeren:

 

Stap 1: Meld u aan op uw klantaccount of maak een klantaccount aan.

 

Bestellingen die op de Website worden geplaatst, kunnen alleen worden geregistreerd wanneer er een klantaccount is gemaakt. Het aanmaken van een klantaccount kan op elk moment worden gedaan vanaf de sectie "Uw account aanmaken", zichtbaar tijdens de navigatie op de Website.

 

Bij de registratie moet u met name uw titel, uw voor- en achternaam, uw e-mailadres, een telefoonnummer invoeren en een wachtwoord kiezen.

 

U moet in het bijzonder de elementen met betrekking tot uw contactgegevens invullen. Wij nodigen u uit om deze informatie opnieuw te lezen en te verifiëren en ervoor te zorgen dat deze wordt bijgewerkt in geval van een wijziging.

 

De privacyverklaring voor persoonsgegevens, toegankelijk vanaf de Website onder de sectie "Privacybeleid" of direct vanaf artikel 7 "Bescherming van persoonsgegevens" hierin, specificeert de methoden voor de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van het beheer van het klantenaccount.

 

Stap 2: Toevoegen van de geselecteerde Producten aan uw winkelwagen.

 

U kunt de Producten die u hebt geselecteerd toevoegen aan uw winkelwagen, ongeacht of u al dan niet een account hebt aangemaakt:

-        Wanneer u een productcategorie en subcategoriepagina bekijkt.

-        Evenals bij het raadplegen van elk Productinformatieblad.

-        Ook kunt u tijdens bepaalde Productpromotieactiviteiten (nieuws, goede deals, enz.) het/de betreffende product(en) tevens vanaf de startpagina aan uw winkelmand toevoegen.

Een pop-upvenster met de vermelding "PRODUCT TOEGEVOEGD AAN WINKELWAGEN MET SUCCES TOEGEVOEG" bevestigt dat er rekening is gehouden met deze toevoeging aan uw winkelwagen.

 

Stap 3: Verificatie van de details van uw winkelmand en bevestiging.

 

Toegang tot de winkelmandje is op elk moment mogelijk via het pictogram "Winkelmand" rechtsboven op de Website om het te controleren, te wijzigen of te valideren.

 

De winkelmand geeft u een overzicht van uw gemaakte keuzes: Product(en) (Foto, naam, referentie), prijs, korting, hoeveelheid. U kunt eventuele fouten in de invoer identificeren en uw keuzes direct wijzigen (Wijziging van hoeveelheden, herroeping van een Product).

 

Het overzicht van de winkelmand bevat een overzicht van de details van de bestelling, d.w.z. uw selectie en de totale prijs van de te betalen Producten. U krijgt tevens toegang tot de leveringsmethoden en -kosten via een link onderaan de pagina. U kunt de leveringskosten reeds raadplegen door op de volgende link te klikken https://www.lilliputiens.be/nl/content/1-levering

Om ten slotte een bestelling te plaatsen, moet u op de eerste knop "Bestellen" klikken. U kunt dan een leverings- en factuuradres invoeren of bevestigen. Nadat u op de knop "Geregistreerd" hebt geklikt, kunt u een leveringsmethode kiezen. Nadat u op een tweede knop "Bestellen" hebt geklikt, krijgt u een overzicht van uw bestelling: Producten, totale prijs van de Producten inclusief leveringskosten die overeenkomen met uw voorafgaande keuze. U wordt dan gevraagd om de betaling uit te voeren volgens de geselecteerde betaalmethode.

 

De betaalmethoden zijn beschikbaar op de Website en beschreven in artikel 4 "Betaling van de bestelling".

 

Stap 4: Betaling.

 

Vervolgens gaat u verder met de betaling.

 

Stap 5: Het sluiten van de overeenkomst.

 

Zodra de betaling is gedaan, verschijnt er een pagina "Orderbevestiging" om te bevestigen dat uw bestelling juist is geplaatst en worden de details van de bestelling samengevat. Een e-mail zal u tevens informeren dat uw bestelling is geregistreerd. Wij nodigen u uit om de bevestigingsmail van uw bestelling te bewaren.

 

De overeenkomst wordt geacht tussen de partijen tot stand te zijn gekomen zodra wij de betaling hebben ontvangen.

 

Tenzij het tegendeel wordt bewezen, vormen onze registers het bewijs van de transacties. Ze worden gearchiveerd op duurzame media en zijn toegankelijk zoals hieronder gespecificeerd.

 

U hebt de mogelijkheid om uw factuur af te drukken zodra uw bestelling is bevestigd in de bevestigingsmail die naar u wordt verzonden of op elk moment vanaf uw klantaccount in de sectie "Geschiedenis en details van mijn bestellingen" waar de bestelgegevens worden gearchiveerd. De factuur bevat het bedrag van de banktransactie, de gedetailleerde en uitputtende lijst van Producten, het factuur- en leveringsadres.

Artikel 3.3.2: Annulering

We behouden ons het recht voor om de verkoop van een Product te annuleren om legitieme redenen, waaronder in de volgende gevallen:

 

-        abnormaal, onvolledig of onjuist verzoek;

-        communicatie door de Klant van kennelijk onjuiste gegevens;

-    weigering van toestemming door de financiële instelling van de Klant of bankgeschil door de Klant;

-        onjuiste indicatie van de beschikbare voorraden, door een computerprobleem;

-        in geval van een bestelling geplaatst door een persoon waarvan kan worden aangenomen dat hij niet de status van consument heeft, zoals bijvoorbeeld een abnormaal grote bestelling;

-        voorgeschiedenis van het geding met de Klant;

-        of voor een geval van overmacht als omschreven in artikel 11 "Overmacht".

 

Als uw bestelling onderhevig is aan een van bovenstaande annuleringsgevallen, zullen we u op de hoogte stellen en u terugbetalen.

Artikel 3.3.3 - Herroepingsrecht

 

Artikel 3.3.3.1 – Wat is het herroepingsrecht

U hebt het recht om binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van uw bestelling zonder opgave van redenen te herroepen:

 

- In geval van één enkele levering: deze termijn verstrijkt veertien dagen na de dag waarop u of een andere dan de vervoerder en door u aangewezen derde, het goed fysiek in bezit neemt;
- In geval van meervoudig leveringen voor dezelfde bestelling: deze termijn verstrijkt veertien dagen na de dag waarop u, of een andere derde dan de vervoerder en door u aangewezen, het laatste goed fysiek in bezit neemt.

Indien de termijn op een zaterdag, zondag of feestdag verstrijkt, wordt zij verlengd tot het verstrijken van het laatste uur van de eerste volgende werkdag.

 

Na deze periode wordt het Product geacht te zijn geaccepteerd.

 

De retourkosten zijn voor uw rekening. Artikel 3.3.3.3 "Retour" specificeert de voorwaarden van de retour.

 

In geval van een herroeping en conforme retourzending, zullen wij alle van u ontvangen betalingen terugbetalen, inclusief leveringskosten onder de voorwaarden van artikel 3.3.3.4 "Retour" hieronder.

Artikel 3.3.3.2 – Hoe u uw herroepingsrecht kunt uitoefenen

Om uw herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons aangeven dat u van plan bent uw herroepingsrecht uit te voeren. U kunt deze retourzending op de volgende manieren laten geschieden:

-        De eenvoudigste manier is om naar uw account te gaan in het gedeelte "Geschiedenis en details van mijn bestellingen" en op de details van uw bestelling te klikken.

-        U kunt tevens gebruik maken van het modelformulier voor herroeping dat is weergegeven in bijlage 1 en het naar ons sturen op het adres dat in artikel 1 "Definities" van de algemene verkoopvoorwaarden is vermeld.

-        Of verklaar het op een andere, ondubbelzinnig manier waarin u uw bereidheid tot herroeping uitdrukt.

Om de herroepingstermijn in acht te nemen, volstaat het dat u uw mededeling met betrekking tot de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt vóór het verstrijken van de herroepingstermijn vermeld in artikel 3.3.3.1 "Wat is het herroepingsrecht".

Artikel 3.3.3.3 – Retourzending

Nadat u uw beslissing om het Product te herroepen hebt meegedeeld op de manier die is gespecificeerd in artikel 3.3.3.2 "Hoe u uw herroepingsrecht kunt uitoefenen", moet u het Product onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen na mededeling van uw beslissing voor herroepen aan ons retourneren. Deze termijn wordt geacht te zijn gerespecteerd als u het goed vóór het verstrijken van de termijn van 14 dagen retourneert.

 

De kosten voor het retourneren van het Product zijn voor uw rekening.

 

Om het Product te retourneren, hebt u keuze uit de volgende opties:

-        Optie 1: Ga naar uw account en open de sectie "Geschiedenis en details van mijn bestellingen". Na het klikken op uw bestelinformatie kunt u de retourzending van uw Product aangeven en uw retourticket bewerken om deze vervolgens op het pakket te kleven.

Als u deze keuze maakt, geniet u van het voorgestelde voorkeurstarief van 5 euro, inclusief btw, per retourticket. Dit bedrag wordt op uw terugbetaling in mindering gebracht.

-        Optie 2: Ga naar uw account en open de sectie "Geschiedenis en details van mijn bestellingen". Na het klikken op uw bestelinformatie kunt u de retourzending van uw product aangeven en het product op uw eigen manier naar ons retourneren. Om dit te doen, druk de retourbon af die te vinden is in de sectie 'Retourzendingen'. Zorg ervoor dat deze retourbon tevens bij uw pakket is gevoegd.

 

De retourzending gebeurt onder uw verantwoordelijkheid. Het geretourneerde product moet geschikt zijn voor een nieuwe verhandeling. De Producten mogen aldus niet voor andere doeleinden zijn gebruikt dan om te beoordelen of ze aan uw verwachtingen voldoen. Om de nieuwe verhandeling van het Product te garanderen en om elke waardevermindering van het Product te voorkomen, vragen wij u ervoor te zorgen dat u een compleet Product retourneert en, in de mate van het mogelijke, in de originele verpakking of een geschikte doos om elke degradatie tijdens het transport te voorkomen (gebruik kreukelpapier of noppenfolie om het Product vast te zetten).

 

Vergeet niet uw retourticket op het pakket te kleven (Optie 1) of uw ingevulde retourbon in het pakket te stoppen (Optie 2).

 

Het is aan u om het bewijs van deze retourzending te leveren.

Artikel 3.3.3.4 – Terugbetaling

De retourzending kan alleen worden geaccepteerd voor niet-afgeschreven producten die opnieuw in de handel kunnen worden gebracht, zoals verder gespecificeerd in bovenstaand artikel 3.3.3.3 "Retourzending".

 

In geval de retourzending conform wordt bevonden, zullen wij het totale bedrag van het geretourneerde bestelde Product, inclusief de verzendkosten van de bestelling, terugbetalen.

 

Indien u uw herroepingsrecht op slechts een deel van de gekochte Producten uitoefent, zijn wij niet verplicht de leveringskosten te vergoeden - deze zijn forfaitair.

Artikel 4 – Betaling van de bestelling

 De volledige prijs wordt bij het bestellen betaald.

 

U kunt ervoor kiezen om te betalen:

  •        met een creditcard (Visa, Mastercard).
  •        via PayPal.

 

Ongeacht de betaalmethode wordt u automatisch doorgestuurd naar een bankplatform dat bij de gekozen betaalmethode betrokken is. Er worden geen bankgegevens via de Website overgedragen.

Artikel 5 - Levering

 

Artikel 5.1 – Leveringsgebied

Elk product dat op de Website wordt gekocht, kan alleen worden geleverd in het leveringsgebied dat in artikel 1 "Definities" is gespecificeerd.

Artikel 5.2 – Leveringswijzen

Voor leveringen in Frankrijk en het Vorstendom Monaco:

U hebt de keuze uit de volgende leveringswijzen:

-        Colissimo – Thuislevering zonder handtekening.

-        Colissimo – Levering in een afhaalpunt

-        DPD Predict – Thuislevering

-        DPD Pick-up – Levering in een afhaalpunt

 

Voor leveringen in België:

U hebt de keuze uit de volgende leveringswijzen:

-        Colissimo – Thuislevering zonder handtekening.

-        Colissimo – Levering in een afhaalpunt

-        DPD Predict – Thuislevering

Wij nodigen u uit om artikel 5.4 te raadplegen voor meer informatie over de aangeboden leveringskosten en -voorwaarden.

Artikel 5.3 – Leveringstermijnen

De Producten worden geleverd op het postbezorgadres dat door de Klant tijdens het bestelproces is opgegeven.

 

De op de Website vermelde leveringstermijnen, die u hier ook vindt, komen overeen met de leveringstermijn van de vervoerder van de door u gekozen leveringswijze. Deze termijn is exclusief de verwerkingstijd van de bestelling. Hun uitgangspunt komt dus overeen met de dag van verzending waarvan u per e-mail op de hoogte wordt gesteld. U ontvangt op dat moment tevens een trackingnummer.

 

We willen u waarschuwen dat de aangegeven termijnen overeenkomen met de termijnen die door de vervoerders onder normale omstandigheden worden gegarandeerd. Houd er tevens rekening mee dat de Kerstperiode, slecht weer, sneeuw, enz. niet als normale omstandigheden worden beschouwd, en in het algemeen, alle omstandigheden die niet onder de verantwoordelijkheid van de verkoper vallen. In deze gevallen kunnen de termijnen bij wijze van uitzondering langer zijn.

 

Daarom raden wij u ten zeerste aan om vooral op uw kerstinkopen te anticiperen.

Artikel 5.4 – Leveringskosten

Naast de prijs van de Producten worden er leveringskosten in rekening gebracht.

 

De leveringskosten worden gespecificeerd bij het raadplegen van elk productinformatieblad en op elk moment onderaan de pagina van de Website via een link en worden in ieder geval opnieuw getoond op het moment van bevestiging van de bestelling. U kunt het al lezen door op de volgende link te klikken : Levering.

 

Leveringskosten worden aangeboden vanaf een aankoop van 40 Euro aan Producten.

Artikel 5.5 – Vertraagd levering

In geval van een vertraging kunt u de overeenkomst ontbinden en een terugbetaling van de bestelling verkrijgen. Om dit te doen:

  •         als eerste stap moet u ons aanmanen de levering binnen een redelijke extra termijn te doen. Dit verzoek moet worden gedaan per aangetekende brief met ontvangstbevestiging of door enig ander schrijven op een duurzame drager, zoals bijvoorbeeld een e-mail.
  •         In een tweede stap, als de bestelling nog steeds niet binnen de termijn is geleverd, kunt u aangeven dat u bereid bent de overeenkomst volgens dezelfde voorwaarden te ontbinden (aangetekende brief of e-mail).

 

Onder deze voorwaarden wordt de overeenkomst ontbonden na ontvangst van uw brief of e-mail, tenzij u uw bestelling in de tussentijd hebt ontvangen.

Artikel 5.6 – Voorzorgsmaatregelen - Probleem tijdens ontvangst

Wij informeren u graag en waarschuwen u over de volgende punten:

Artikel 5.6.1 – Verifieer uw identiteitsgegevens, adres, enz.

 

Wij raden u aan bijzondere aandacht te besteden aan uw identiteitsgegevens en de contactgegevens die u in het bestelformulier verstrekt en in het bijzonder het nummer waarop wij u kunnen bereiken en het leveringsadres. Zorg ervoor dat ze nauwkeurig en volledig zijn.

 

In geval van een fout in het leveringsadres of in de gegevens met betrekking tot uw identiteit, wordt het pakket door de vervoerder teruggestuurd naar onze magazijnen met de vermelding "woont niet op het aangegeven adres". In dit geval krijgt u uw gehele bestelling terug tegen de gefactureerde prijs exclusief de leveringskosten. De leveringskosten blijven voor uw rekening (ook in het geval dat de levering in eerste instantie aan u is aangeboden).

 

Artikel 5.6.2 – Zorg ervoor dat u uw pakket op tijd ophaalt.

Afhankelijk van de vervoerswijze die u hebt gekozen, varieert de tijd die nodig is om uw pakket beschikbaar te stellen. Wij nodigen u uit om de FAQ te raadplegen voor meer informatie over de deadlines en plaatsen van levering van uw pakket volgens leveringswijze.

Zoals aangegeven in het artikel "5.6.1 – Verifieer uw identiteitsgegevens, adres, enz.", als u uw pakket niet binnen de hierboven vermelde termijnen ophaalt, krijgt u uw volledige bestelling terugbetaald tegen de gefactureerde prijs exclusief leveringskosten. De leveringskosten blijven voor uw rekening (ook in het geval dat de levering in eerste instantie aan u is aangeboden).

 

Artikel 5.6.3 – Controleer de staat van uw pakket bij ontvangst.

Wij nodigen u uit om de uiterlijke staat van de verpakking en het/de Product(en) op het moment van ontvangst te controleren. Wij raden u aan nooit een beschadigd pakket te accepteren.

 

Bij weigering van een pakket in goede staat en/of zonder reden krijgt u uw gehele bestelling terug tegen de gefactureerde prijs exclusief de leveringskosten. De leveringskosten blijven voor uw rekening (ook in het geval dat de levering in eerste instantie aan u is aangeboden).

In geval van een probleem dat zich voordoet bij ontvangst van uw Product(en), verwijzen wij u naar artikel 8 "Ontvangst" – Conformiteit van producten – Retour" waar we de verschillende gevallen hebben opgesomd die zich kunnen voordoen en de procedure die u vervolgens dient te volgen.

 

Artikel 6 – Eigendomsvoorbehoud – Risico-overdracht

De overdracht aan de Klant van de risico's van het/de Product(en) vindt plaats bij levering.

 

De eigendom van het/de product(en) gaat over op de Klant na volledige ontvangst van de betaling.

Artikel 7 – Bescherming van persoonsgegevens

 

We besteden veel aandacht aan de bescherming van de persoonsgegevens die we verwerken en richten onze inspanningen op het naleven van de voorschriften die zijn vermeld in de nationale en communautaire wetgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

 

Wij nodigen u uit om ons beleid inzake bescherming van persoonsgegevens te raadplegen dat toegankelijk is via de volgende link Gegevensbescherming .

.

 

We zijn tevens genoodzaakt uw telefoonnummer te registreren wanneer u rechtstreeks contact met ons opneemt of via de contactformulieren die op de Website ter beschikking worden gesteld. Deze informatie vergemakkelijkt de uitwisseling tussen ons, met name in het kader van een klacht. We zullen uw telefoonnummer niet voor andere doeleinden gebruiken, inclusief onze garantie dat we geen telefoontjes zullen vragen.

Wij informeren u echter over uw recht om u te registreren op een nationale lijst tegen ongewenste telefonische oproepen. Deze service is gratis.

-        Voor consumenten die in Frankrijk wonen, is dit de Bloctel-lijst (http://www.bloctel.gouv.fr/)

-        Voor consumenten die in België wonen, is dit de "Bel me niet meer!"-lijst. (https://www.dncm.be/fr/).

 

Artikel 8 – Ontvangst - Conformiteit van de Producten - Retour

Om u te helpen met de verschillende stappen die u dient te nemen in geval van problemen bij ontvangst, hebben we hieronder de verschillende gevallen opgesomd die zich kunnen voordoen en de procedure die vervolgens gevolgd moet worden.

  • Uw pakket is beschadigd.

Wij herinneren u eraan dat u de uiterlijke staat van de verpakking en het/de geleverde Product(en) op het moment van ontvangst moet controleren. Wij raden u aan nooit een beschadigd pakket te accepteren.

 

Om ons in staat te stellen een beroep te doen op de vervoerder, vragen wij u binnen 3 dagen, met inbegrip van feestdagen, vanaf de ontvangst van uw bestelling om de klantenservice op de hoogte te stellen van eventuele bedenkingen (beschadigd pakket, open pakket, ontbrekend Product, beschadigd Product, enz.) door een maximum aan elementen, waaronder foto's, toe te voegen.

 

Wij nodigen u uit om gebruik te maken van het hiervoor bestemde contactformulier dat toegankelijk is in sectie "Klantenservice" en onder de volgende link  : contact-opnemen

  • Het door uw ontvangen Product is niet in overeenstemming met de overeenkomst (kleur, technische prestaties, enz.) of met de hoeveelheid, kwaliteit en andere kenmerken die u rechtmatig mag verwachten 

Artikel 9.1 "Wettelijke conformiteitsgarantie" verstrekt u alle nuttige informatie voor de behandeling van dergelijke situatie.

  • Het Product dat u hebt ontvangen heeft een storing.

Artikel 9.1 "Wettelijke conformiteitsgarantie" en 9.2 "Wettelijke garantie van verborgen gebreken" zullen u alle nuttige informatie voor de behandeling van dergelijke situatie verstrekken.

  • U bent van gedachten veranderd en u wilt uw herroepingsrecht uitoefenen.

U hebt het recht om binnen een bepaalde termijn vanaf de datum van ontvangst van uw bestelling zonder opgave van reden te herroepen. Artikel 3.3.3 "Herroepingsrecht" geeft u nuttige informatie over de uitoefening van dit recht.

Artikel 9 – Wettelijke garanties

De verkoper, wiens naam en adres zijn gespecificeerd in artikel 1 "Definities", is aansprakelijk voor gebreken in overeenstemming met het Product onder de voorwaarden van artikel L211-4 en volgende van de Franse consumentenwet (wettelijke garantie van overeenstemming) en verborgen gebreken van het verkochte onder de voorwaarden van artikel 1641 en volgende van het Franse burgerlijk wetboek (Garantie tegen verborgen gebreken).

Artikel 9.1 – Wettelijke garantie van overeenstemming

Artikel 9.1.1 – Wat is wettelijke garantie van overeenstemming

Veronderstelling 1: U stelt een gebrek aan overeenstemming vast binnen twee jaar na levering van de Producten:

De desbetreffende gebreken aan overeenstemming: 

Het Product is niet in overeenstemming met de overeenkomst. 

Dit wil zeggen dat het Product niet beantwoordt aan de beschrijving op de productfiche, het bestelde type of hoeveelheid, de kwaliteit, de functionaliteit, enz. zoals voorzien in de overeenkomst/bestelling. Het Product is tevens niet in overeenstemming indien het wordt geleverd zonder alle toebehoren of installatie-instructies.

Het Product beantwoordt niet aan de hoeveelheid, kwaliteit en andere kenmerken, waaronder duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit en veiligheid, die de consument rechtmatig mag verwachten van goederen van dezelfde soort, gelet op de aard van de goederen en de publieke verklaringen van de Verkoper, waaronder in de reclame of op de etikettering. 

Indien het Product dergelijke gebreken aan overeenstemming vertoont, die aanwezig waren op het moment van levering van het goed, maar die later, binnen een maximumtermijn van twee jaar vanaf de levering van het goed*1 , aan het licht kunnen zijn gekomen, kunt u op basis van de wettelijke garantie van overeenstemming actie ondernemen volgens onderstaande modaliteiten:

Gebreken die binnen vierentwintig maanden na levering van de goederen aan het licht komen, worden vermoed op het tijdstip van levering te hebben bestaan.

OM TE WETEN – UW RECHTEN:

U hebt maximaal 2 jaar vanaf de levering van het Product om op grond van deze garantie te handelen.

Wanneer u handelt onder wettelijke garantie van overeenstemming:

- Hebt u recht op het in overeenstemming brengen van het Product. Dit wil zeggen dat u kunt kiezen tussen reparatie*2 of vervanging van het goed;

Het in overeenstemming brengen is kosteloos voor de Klant.

- Of, bij gebreke daarvan, hebt u recht op een prijsvermindering of op ontbinding van de overeenkomst.*3

De wettelijke garantie van overeenstemming is van toepassing ongeacht een mogelijke verleende commerciële garantie. *4

Indien nodig, kunt u tevens beslissen om de garantie tegen verborgen gebreken van de verkochte zaak in de zin van artikel 1641 van het Franse Burgerlijk Wetboek toe te passen volgens de voorwaarden die hieronder worden beschreven in artikel 8.2 "Wettelijke garantie tegen verborgen gebreken". In deze veronderstelling kunt u kiezen tussen annulering van de verkoop of een vermindering van de verkoopprijs overeenkomstig artikel 1644 van het Franse burgerlijk wetboek.

*2 Vanwege de aard van onze Producten, repareren wij de Producten alleen met reserveonderdelen en alleen voor bepaalde Producten. Als het Product vanwege zijn aard niet kan worden gerepareerd, zorgen wij voor een vervanging. 

*3 Dit betekent dat indien reparatie of vervanging van het Product niet mogelijk is, u recht hebt op terugbetaling van de prijs van het Product. Wij kunnen u vragen het Product te retourneren.

*4 Wij delen u mee dat de Verkoper geen enkele commerciële garantie toekent naast de wettelijke garanties voor zijn/haar Producten.

Veronderstelling 2: U stelt een gebrek aan overeenstemming vast meer dan twee jaar na levering van de Producten:

U kunt niet langer profiteren van de wettelijke garantie van overeenstemming.

Misschien kunt u een garantie krijgen tegen verborgen gebreken.

Wij herinneren u eraan dat de Verkoper geen enkele commerciële garantie toekent naast de wettelijke garanties voor zijn/haar Producten.

Artikel 9.1.2 – Hoe beroep doen op wettelijke garantie van overeenstemming

Voor elke klacht met betrekking tot de non-conformiteit van een Product, nodigen wij u uit om naar uw account of naar de sectie "Klantenservice" te gaan waar een serviceformulier aan u ter beschikking wordt gesteld waarin de informatie wordt verstrekt die nodig is voor de juiste verwerking van uw verzoek.

 

Na analyse van uw verzoek, en in geval het ontvankelijk is, gaan we over tot een vervanging of terugbetaling. In geval van een retourzending van het Product zullen wij u een retouretiket afleveren.

9.2 - Wettelijke garantie tegen verborgen gebreken

 

Artikel 9.2.1 – Wat is de wettelijke garantie tegen verborgen gebruiken

Betrokken geval: Het Product heeft een verborgen defect.

 

Nuttige verduidelijking over wat wordt beschouwd als een product met een verborgen gebrek in de zin van het Franse burgerlijk wetboek:

 

Artikel 1641

De verkoper is gebonden aan de garantie met betrekking tot verborgen gebreken van het verkochte die het ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor het is bedoeld, of die dit gebruik zo doen afnemen dat de koper het niet zou hebben verworven, of slechts een lagere prijs zou hebben gegeven, als hij ervan op de hoogte was geweest.

 

OM TE WETEN - UW RECHTEN:

U kunt besluiten gebruik te maken van de garantie tegen verborgen gebreken van de verkochte zaak: U hebt 2 jaar vanaf de ontdekking van het verborgen gebrek om de wettelijke garantie voor verborgen gebreken toe te passen. De duur van deze garantie is beperkt tot 5 jaar na aankoop.

Veronderstelling 1: De verkoop vond minder dan 5 jaar geleden plaats en u dient binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek een garantieclaim in:

In deze veronderstelling kunt u kiezen tussen annulering van de verkoop of een vermindering van de verkoopprijs overeenkomstig artikel 1644 van het Franse burgerlijk wetboek. 

Veronderstelling 2: De verkoop vond minder dan 5 jaar geleden plaats en u dient meer twee jaar na de ontdekking van het gebrek een garantieclaim in:

In deze veronderstelling is uw claim op deze basis niet ontvankelijk.

Veronderstelling 3: De verkoop vond meer dan 5 jaar geleden plaats:

In deze veronderstelling is uw claim op deze basis niet ontvankelijk.

 

Artikel 9.2.2 – Hoe beroep doen op de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken

Voor elke klacht met betrekking tot een verborgen gebrek van een Product, nodigen wij u uit om naar uw account of naar de sectie "Klantenservice" te gaan waar een serviceformulier aan u ter beschikking wordt gesteld waarin de informatie wordt verstrekt die nodig is voor de juiste verwerking van uw verzoek.

 

Na analyse van het verzoek, en in geval het ontvankelijk is, kunt u kiezen tussen de ontbinding van de verkoop of een verlaging van de prijs. In geval van een retourzending van het Product zullen wij u een retouretiket afleveren.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid van de Verkoper

 

Wij wijzen alle aansprakelijkheid ten aanzien van de Klant, voor zover toegestaan door de toepasselijke wetgeving, in de volgende gevallen af:

 

-        in geval van oneigenlijk gebruik van het Product;

-        in gevallen waarin het Product een wijziging heeft ondergaan;

-        in geval van niet-naleving van de leeftijdsaanbevelingen van het Product.

 

Artikel 11 – Overmacht

 

Overmacht treedt op wanneer de gebeurtenis buiten de macht van een van de partijen bij de overeenkomst valt, die deze op het moment van het sluiten ervan redelijkerwijs niet had kunnen voorzien en waarvan de gevolgen niet door passende maatregelen vermeden kunnen worden.

 

In het bijzonder worden de volgende gevallen als overmacht beschouwd zonder dat deze lijst uitputtend is: oorlogen (met inbegrip van burgeroorlogen), stakingen, aanvallen, branden, overstromingen, beperkingen of bepalingen opgelegd door nationale, Europese en internationale autoriteiten, epidemieën, pandemieën, volledige of gedeeltelijke onderbreking of blokkering van elektrische telecommunicatienetwerken, daden van computerpiraterij, onverwachte voorraadtekorten van onze leveranciers,  en elke hypothese die als zodanig door de rechtspraak wordt erkend.

 

Als de niet-nakoming of vertraging in de uitvoering van contractuele verplichtingen het gevolg is van een geval van overmacht zoals hierboven gedefinieerd, dan kan de verkoper niet aansprakelijk worden gesteld.

 

Wij zullen u zo snel mogelijk op de hoogte stellen van de eventuele onmogelijkheid om onze contractuele verplichtingen na te komen als gevolg van een mogelijk geval van overmacht.

 

De uitvoering van de verbintenis van de verkoper (in het bijzonder de levering binnen de gestelde termijn) wordt opgeschort voor de duur van de overmacht, indien deze tijdelijk is. Dit betekent dat onze uitvoeringstermijnen worden verlengd met een periode die gelijkwaardig is aan deze van het geval van overmacht. De opschorting van de verplichtingen kan op geen enkele wijze een oorzaak zijn van aansprakelijkheid voor het niet nakomen van de betreffende verplichting, noch tot betaling van schadevergoeding leiden. Zodra de oorzaak van de opschorting verdwijnt, zullen wij alle redelijke en noodzakelijke inspanningen leveren om de normale uitvoering van de contractuele verplichtingen zo snel mogelijk te hervatten. Wij zullen u op de hoogte stellen van de hervatting van onze verplichting.

 

Niettemin, als de belemmering definitief is, zal de overeenkomst tussen de verkoper en de klant puur en eenvoudig worden ontbonden en zal de verkoper overgaan tot een volledige terugbetaling aan de klant.

 

Artikel 12 – Geschillenbeslechting en toepasselijk recht

Artikel 12.1 – Toepasselijk recht

 

Deze algemene voorwaarden zullen worden uitgevoerd en geïnterpreteerd in overeenstemming met het Franse recht, onverminderd de toepassing van het recht van het land waar de Klant zijn gewone verblijfplaats heeft, in zoverre deze wetgeving een hogere bescherming aan de Klant biedt.

 

 

Artikel 12.2 – Geschillenbeslechting

 

In geval van een geschil,

  •   Zal de Klant zijn klacht eerst richten aan de klantenservice volgens de hierin uiteengezette algemene voorwaarden afhankelijk van het betrokken geval.

 

  •   Bij gebreke aan een rechtstreekse beslechting van het geschil met de klantenservice, heeft de klant het recht om gratis gebruik te maken van de consumentenbemiddelingsdienst.

*Wat is consumentenbemiddeling?

Consumentenbemiddeling verwijst naar een proces van buitengerechtelijke geschillenbeslechting, waarbij een consument en een handelaar proberen een overeenkomst te bereiken om een geschil tussen hen in der minne op te lossen, met de hulp van een derde, de ombudsman. Bij gebrek aan een minnelijke schikking tussen de partijen biedt de ombudsman hen een oplossing om het geschil op te lossen.

Het is aldus een alternatief voor vaak lange en dure juridische stappen. De consument behoudt echter de mogelijkheid om zich tot een rechter te wenden als de bemiddeling niets oplevert.

Consumentenbemiddeling is van toepassing op elk nationaal of grensoverschrijdend geschil tussen een consument en een handelaar in het kader van de uitvoering van een overeenkomst voor de verkoop of levering van diensten.

De Ombudsman die wij hebben gekozen is: Sas Médiation Solution.

Om de zaak aan de Ombudsman voor te leggen, moet u uw verzoek indienen:

 

- Hetzij schriftelijk aan: Mevrouw Eliane SIMON, ombudsman

 

Sas Médiation Solution

Chemin de la Bergerie 222

01800 Sint Jan van Niost

Tel. 04 82 53 93 06

                       

- Via e-mail naar: contact@sasmediationsolution-conso.fr

 

- Ofwel door het online formulier "Klacht indienen bij de ombudsman" op de website in te vullen: https://www.sasmediationsolution-conso.fr 

 

Ongeacht het gebruikte contactmiddel dient het verzoek het volgende te bevatten:

- Uw post-, telefoon- en elektronische contactgegevens,

- Onze naam en adres die u vindt in artikel 1 "Definities" van de algemene verkoopsvoorwaarden aan "Verkoper",

- Een korte samenvatting van de feiten,

- Bewijs van de eerste stappen die met onze klantenservice zijn genomen.

We informeren u ook over de mogelijkheid om gebruik te maken van het Online geschillenbeslechtingsplatform dat beschikbaar is gesteld door de Europese Commissie en toegankelijk is op het volgende adres: ec.europa.eu/consumers/odr.

 

Daarnaast willen we erop wijzen dat consumenten die in België wonen tevens toegang hebben tot de openbare consumentenbemiddelingsdienst die toegankelijk is op het volgende adres: http://www.mediationconsommateur.be/fr.

 

In geval dat het geschil niet in der minne opgelost kon worden, zijn de Franse rechtbanken of de rechtbanken van de woonplaats van de Klant of, naar keuze van de Klant, de plaats van daadwerkelijke levering van het Product bevoegd.

 

 

 

Bijlage 1

Model van herroepingsformulier

 

Ter attentie van [de handelaar vult hier zijn naam, geografisch adres en, indien beschikbaar, zijn faxnummer en e-mailadres in]:

Ik/wij (*) stel/stellen (*) u hierbij (*) op de hoogte van mijn/onze (*) herroeping van de verkoopovereenkomst van het goed (*)/voor het verlenen van diensten (*) die hieronder is vermeld:

Besteld op (*)/ontvangen op (*):

Naam van de consument(en):

Adres van de consument(en):

Handtekening van de consument(en) (alleen in geval van kennisgeving van dit formulier op papier):

Datum:

(*) Doorstreep de onnodige vermelding.